Cechy logo
Mówi się, że logo jest twarzą firmy i w dużym stopniu trzeba się z tym zgodzić. Zwykle pierwsze co zauważamy to logo firmy, to jak na nas zadziała automatycznie przekładamy na produkty, usługi, które dana firma oferuje. Cechy logo, jakie powinny być?
Człowiek jest wzrokowcem, nawet jeśli jest w stanie przeanalizować i ocenić obiektywnie to co widzi, to dzieje się to dopiero po tym jak oceni to emocjonalnie. A jeśli mówimy o emocjach, to tutaj możesz przeczytać o tym jakie emocje wywołują kolory.
Ocena emocjonalna trwa ułamki sekund od momentu zobaczenia, a to właśnie od niej zależy co poczujemy do danej firmy gdy zobaczymy jej znak.
Najważniejsze cechy logo jakie musi mieć dobry znak firmowy.
1. Pierwszy punkt to pierwsze wrażenie
Coś na co trzeba zwrócić uwagę. Pierwszego wrażenia nie da się oszukać, nawet jeśli po chwili zastanowienia wydaje się, że logo nam się podoba to emocje wywołane z pierwszym wrażeniem wpływają na końcowy odbiór. Dlatego ważnym jest zadbanie o to, by pierwsze wrażenie było pozytywne.
2. Wyrażające
Najważniejsza cecha dobrego logo. Znak firmowy ma wyrażać konkretne rzeczy i wywoływać konkretne emocje. Logo przede wszystkim musi działać. Nie istnieje logo, które będzie podobało się wszystkim, ale nie to jest najważniejsze. Logo musi wywołać pozytywne emocje i przekazać klientowi to co firma chce mu powiedzieć.
3. Proste
Nie mylić z minimalistycznym. Po prostu patrzysz na logo i już wiesz, nie musisz analizować żeby je zrozumieć. Odbiorcy nie chcą się doszukiwać znaczenia więc nie można dopuścić do skomplikowanego logo.
4. Oryginalne
Ta cecha sprawia, że się wyróżniamy na tle konkurencji, że nasza marka będzie rozpoznawalna. Należy jednak pamiętać, że oryginalność nie powinna zaburzać skojarzeń jakie ma budzić logo w odbiorcy.
5. Dopasowane
Tak jak pisałem wyżej, pomimo swojej oryginalności logo powinno kojarzyć się z branżą do której nawiązuje, ale nie tylko branżą. Logo musi być dopasowane do firmy, powinno wyrażać jej filozofię i wartości. Należy jednak pamiętać, że skojarzenie to nie oznacza dosłownego ilustrowania. Dla przykładu McDonald’s nie ma w logo hamburgera, a Ferrari samochodu.
6. Czytelne
Nawet jeśli musimy zrezygnować z kreatywności na rzecz czytelności to nie powinniśmy się nad tym zastanawiać. Znak firmowy musi być przejrzysty, wyraźny znak wraz z czytelnym fontem, a całość wysokiej jakości.
7. Uniwersalne
To nic innego jak technicznie dobrze wykonany projekt. Odpowiednie formaty logo pozwolą na wykorzystywanie go w różnych celach. Druk na różnych materiałach, grawerowanie, publikacja w sieci.
8. Ponadczasowe
Cecha, której nie da się zdefiniować, ale mimo to od razu wiemy, które logo jest ponadczasowe. Po prostu to widać. Można też iść w logo trafiające w obecne trendy, nie jest to niczym złym lecz często wiąże się z rebrandingiem co kilka lat.
9. Zaskakujące
Ważny element, który może wnieść bardzo duży plus do projektu. Pomyślmy o ugryzionym jabłku od Apple, dlaczego zostało ugryzione?
A teraz wyobraźmy sobie, że nie zostało ugryzione… logo staje się dużo płytsze.
Pamiętajmy jednak, że nieumiejętne stosowanie elementu zaskoczenia najczęściej kończy się zbyt dużym skomplikowaniem, co kłóci się z prostotą znaku.
10. Zapadające w pamięć
To cecha wynikowa powyższych zasad, jeśli zostaną one zachowane dzięki czemu logo będzie dobrze zaprojektowane to jednocześnie zapadnie w pamięć.
Zaprojektować proste dobre logo, które niesie ze sobą głęboki przekaz jest trudno. Trudność wynika z tego, że są to dwie skrajne rzeczy.
Zacznij od dobrego logo, bo jak robić to robić dobrze.
Potrzebujesz projektu logo?
Napisz do mnie. Zróbmy razem naprawdę dobre logo, które wyniesie Twoją markę ponad konkurencję.
Im więcej się dowiem na temat Twojego pomysłu tym bardziej będę mógł Ci pomóc.
Opisz mi swoją wizję, np.:
– Jakiego projektu potrzebujesz?
– Co jest dla Ciebie najważniejsze?
– Czy masz jakiś plan?
– Kto jest odbiorcą?
– Jaki jest cel projektu?
– Ile mamy czasu?