W kilku krokach przedstawiam proces, który obrazuje jak powstaje u mnie dobre logo. Oczywiście nie zawsze wygląda on identycznie bo zawsze dopasowany jest indywidualnie do klienta.
Krok 1: Brief
Tak jak wspomniałem na stronie głównej, informacja to podstawa. Bez wiedzy na temat klientów, firmy, kwestii estetycznych projektowanie będzie wyglądać jak spacer we mgle.
Przede wszystkim muszę poznać kim są docelowi klienci.
Czego potrzebują oraz jak powinni się czuć korzystając z usług firmy.
Drugą ważną rzeczą jest historia marki, profil działalności, jej wizja i cel, a także konkurencja.
Wszystko po to by wyróżnić się na tle konkurencji.
Pytania dotyczą też preferowanego wizerunku.
Jak firma powinna wyglądać i jakie cechy prezentować identyfikacją wizualną.
Krok 2: Strategia
Dokładnie analizując odpowiedzi zaczynam tworzyć osobowość firmy dopasowaną do jej wizji, a także do oczekiwań docelowych klientów.
Tutaj powstają moodboardy będące inspiracją w późniejszych etapach.
Tworzę mapę skojarzeń i na jej podstawie opracowuję kilka wstępnych fundamentów logo.
Krok 3: Koncept
Mając już wstępne założenia przechodzę do tworzenia pierwszych koncepcji w szkicowniku.
Tutaj przede wszystkim chodzi o ilość, a nie jakość. Dzięki temu mogę określić co powinno stanowić focal point w projekcie.
Szkic oszczędza czas bo pozwala na szybką analizę, które pomysły warto rozwijać dalej.
Krok 4: Doskonalenie
Wybieram najlepsze pomysły, które dopracowuję aby uzyskać unikatową osobowość projektu.
Przede wszystkim buduję proporcje opierając się na geometrii. Idealna proporcja tworzy ponadczasowość.
Upraszczam projekt do minimum zachowując przy tym przekaz, który ze sobą niesie.
Krok 5: Wektor
Najlepsze szkice trafiają na monitor gdzie powstają cyfrowe wersje projektów, wszystko w czarno-białych kolorach.
Kolor rozprasza naszą uwagę, a ważne jest by cała była skierowana na formę projektu.
Na tym etapie testuję też czy znak jest czytelny w małych rozmiarach, np. jako ikona w social mediach.
Projekt w wektorach pozwala na późniejsze skalowanie go bez utraty jakości, a także wykorzystanie go na wielu nośnikach. Od druku, publikację w sieci, a także grawerowanie, haft komputerowy, itp.
Krok 6: Kolor
Psychologia barw to nieodłączony element identyfikacji wizualnej.
Kolory dobieram w odniesieniu do marki, branży i oczywiście emocji jakie logo powinno wywoływać w odbiorcach.
-> Przeczytaj o psychologii kolorów w moim wpisie.
Krok 7: Prezentacja
Przygotowuję prezentację najczęściej trzech propozycji, które przesyłam klientowi w celu oceny i wyrażenia swojej opinii.
W zależności od tego jak trafne będą propozycje:
1. Przechodzę do finalizacji projektu,
2. Wprowadzam poprawki wg ustaleń,
3. Tworzę zupełnie nową koncepcję w oparciu o wytyczne.
Krok 8: Finalizacja
W ostatnim etapie przygotowuję cały zestaw plików w wymaganych wersjach i formatach.
Pion, poziom, kolor, monochromia, grawer, itp.
Jeśli ustaliliśmy również przygotowanie księgi znaku to w tym momencie zabieram się za jej stworzenie w wersji podstawowej lub rozszerzonej.
Spójność wizualna jest podstawą autentyczności więc w zależności od ustaleń przygotowuję resztę elementów identyfikacji wizualnej, np. papier firmowy, wizytówki.
Przekazuję autorskie prawa majątkowe i przesyłam komplet plików.
A Ty masz już pomysł na dobre logo?
Od samego początku wyglądaj profesjonalnie i napisz do mnie ze swoim pomysłem. Myślę, że razem zrobimy naprawdę dobre logo.
Im więcej się dowiem na temat Twojego pomysłu tym bardziej będę mógł Ci pomóc.
Opisz mi swoją wizję, np.:
– Jakiego projektu potrzebujesz?
– Co jest dla Ciebie najważniejsze?
– Czy masz jakiś plan?
– Kto jest odbiorcą?
– Jaki jest cel projektu?
– Ile mamy czasu?