Kolory marki
Kolory porównałbym do słów, które zebrane w jeden zbiór tworzą unikalny język, którym można się porozumiewać jak każdym innym językiem.
Jakby dobrze się zastanowić to nawet w życiu codziennym używamy kolorów jak słów. Idealnym tego przykładem jest organizacja ruchu drogowego. Choćby kolory sygnalizacji świetlnej:
Czerwone – stój,
Żółte – uważaj,
Zielone – możesz jechać.
Jak widać na powyższym przykładzie, wystarczy kolor, a wszystko może być zrozumiałe. Każdy z nich o czymś nam mówi, a o czym? To już często zależne jest od wielu rzeczy: kultury w jakiej się wychowaliśmy, naszych prywatnych doświadczeń, obecnego nastroju, naszych preferencji, kontekstu.
Mimo tych wielu zależności psycholodzy zdołali zbadać oddziaływanie oraz wpływ poszczególnych barw na nas. Zobacz niżej co oznaczają poszczególne kolory, wtedy łatwiej będzie Ci dobrać swoje kolory marki.
Niebieski
Jest kolorem spokojnym, wzbudza zaufanie oraz zwiększa produktywność ponieważ nie rozprasza. Często używany w biurach w celu wprowadzenia atmosfery sprzyjającej pracy, która wymaga skupienia. Rzadko wykorzystywany w branży gastronomicznej gdyż zmniejsza apetyt. Kojarzony jest również z czystością oraz świeżością, dlatego nierzadko można go zobaczyć w markach kosmetycznych.
Czerwony
Często wykorzystywany jako środek do przyciągnięcia uwagi. Kontakt z kolorem czerwonym sprawia, że serce zabije nam szybciej, możemy poczuć się zagrożeni, a także zmotywowani do nagłego działania. Jest to barwa, którą często wyraża się miłość, siłę, dominację. Zwiększa apetyt przez co znajdziemy go w branży gastronomicznej. Drugim miejscem gdzie się z nim zetkniemy są sklepy bo zwiększa szansę na to, że kupimy dany produkt.
Biały
Kolor czystości. Jest symbolem świeżości i spokoju. Jest sumą wszystkich kolorów, dlatego można powiedzieć, że jest kolorem doskonałym. Kojarzony z początkiem, otwartością i uczciwością. Często używany w branży ślubnej. W zestawieniu z innymi kolorami biel sama w sobie nie tworzy emocji, przyjmuje atrybuty innych kolorów. Często połączenia z bielą tworzą subtelne i przejrzyste kompozycje.
Czarny
Synonim tajemnicy, siły i elegancji. Jest szlachetny, nowoczesny i funkcjonalny. Łączony z innymi kolorami sprawia wrażenie luksusu. W historii Ameryki i Europy kojarzony ze złem i śmiercią, w wielu krajach Afryki symbol wzrostu, życia i dobrobytu. Często używany w modzie w celu nadania stylu i wyrafinowania.
Żółty
Reprezentuje młodość oraz optymizm. Kolor kreatywności i energii. Często wykorzystywany do zwrócenia uwagi, np. na półkach sklepowych. Wynika to z tego, że jest kolorem który najmocniej stymuluje nasz umysł. Używanie koloru żółtego w dużej ilości może męczyć oczy, stąd nie jest to wskazane. Czasami utożsamiany z bogactwem, zabawą i ciepłem.
Zielony
Przede wszystkim związany z naturą, świeżością, spokojem, a także z odnową i odrodzeniem. Często wykorzystywany w branżach związanych ze zdrowiem. Ciemne odcienie zieleni utożsamiane są z pieniędzmi oraz burżuazją. Natomiast odcienie środkowe tego koloru wprowadzają w dobry nastrój. Stosowany w pomieszczeniach przeznaczonych do relaksu, a także polecany osobom z depresją. W zielonym otoczeniu naturalnie czujemy się bezpieczniej.
Brązowy
Jest symbolem ekologii. Kolor wyrażający spokój, bezpieczeństwo, naturalność. Najczęściej stosowany w wyposażeniu wnętrz oraz w ekologicznej żywności. Występuje pomiędzy zielenią, a szarością. Jest mniej nachalny niż zielony, a przyjaźniejszy niż szary. Kojarzony z ciepłem, pracą i zaufaniem. Podobno często działa jak bodziec dobrych wspomnień.
Szary
Kolor niezależny, jedyny w swoim rodzaju, zawsze stonowany, nie wyróżniający się. Skrywa w sobie tajemnicę, przeciwieństwo pewności. Jeden z niewielu kolorów który nie posiada historii kulturowej. Często kojarzony z formalnością, dokładnością, profesjonalizmem i ponadczasowością. Można odnieść wrażenie, że jest kolorem niekompletnym, ale w zestawieniu z innymi kolorami napełnia się emocjami.
Pomarańczowy
Pełny energii jak kolor czerwony oraz bardzo pozytywny jak żółty. Mocno zachęca do zakupów, często przez to nazywany ulubionym kolorem reklamy. Kojarzony z dobrym samopoczuciem, pozytywnymi emocjami, a także pobudza apetyt. Intensywne odcienie pomarańczowego mogą być utożsamiane z agresją, natomiast jasne z optymizmem i kreatywnością.
Różowy
Kojarzony z kobiecością, delikatnością i uprzejmością. Często używany w zabawkach dla dziewczynek oraz w produktach przeznaczonych dla kobiet, np. kosmetyki, przedmioty do pielęgnacji. Jasne odcienie są symbolem współczucia, niewinności, pewnością siebie i wrażliwością. Utożsamiany jest również z dziećmi, romantycznością oraz erotyczną czułością.
Fioletowy
Najbardziej znany z produktów kosmetycznych dla kobiet, najczęściej produkty przeciwstarzeniowe. Poza tym kojarzony z duchowością i magią. Nadmiar fioletu może wprowadzać w zakłopotanie. Utożsamiany również z luksusem, uległością i tajemnicą. Powstaje po zmieszaniu czerwonego i niebieskiego, w zależności od proporcji może dodawać energii lub relaksować. Używany również w terapiach niektórych fobii.
Oczywiście tak jak wyżej wspomniałem, odbiór zależy od wielu rzeczy, m. in. od kultury co sprawia, że dany kolor dla nas znaczy jedno, a dla innych drugie. Idealnym i skrajnym tego przykładem jest kolor biały, który na zachodzie nosi się na ślubach, a na wschodzie na uroczystościach pogrzebowych.
Na początku tego postu wymieniłem kilka wytycznych od których zależy jakie emocje wywoła w nas dany kolor. Rozwinę tutaj temat jak bardzo kolor wpływa na kontekst danego projektu. Tę samą pracę możemy postrzegać zupełnie inaczej, wystarczy tylko zmiana koloru.
Jak widać na tych prostych przykładach, kolor ma niesamowite znaczenie na to co pomyślimy i co poczujemy patrząc na daną rzecz. Nie mówię tutaj o analizie projektu, ale o samym pierwszym wrażeniu, które dotyczy każdego z nas i które bardzo mocno przekłada się na relacje projekt – odbiorca.
Żeby nie było tak łatwo, to spójrzcie na grafikę poniżej, która pokazuje, że kolor to nie wszystko. Równie ważny jest kształt, w tym przypadku krój pisma, który diametralnie zmienia znaczenie tekstu.
Podsumowanie
Dlatego tak bardzo ważnym jest zastanowienie się nad poprawnym doborem koloru dla naszej marki. Żeby określić odpowiednie kolory marki należy zacząć od skupienia się na dwóch rzeczach:
1. Wizerunku, który chcemy prezentować naszą marką
2. Odbiorach, mianowicie ich gustach, nawykach i motywacjach dzięki którym podejmują wybory
Gdy te rzeczy są ustalone to zdecydowanie łatwiej jest podjąć wybór jakie kolory powinniśmy wybrać.