Identyfikacja wizualna – co to?

Identyfikacja wizualna co to jest i dlaczego jest ważna?

To podstawowe do budowania wizerunku. Przede wszystkim od niej zależy jak będziemy postrzegani. Dzięki niej możemy osiągać różne cele trafiając do wcześniej określonych grup społecznych.
Wynika to przede wszystkim z tego, że spójność wizerunku buduje poczucie profesjonalizmu i zaufania. Co ciekawe niezależnie od tego jaki z archetypów marki jest fundamentem naszego wizerunku, czy jest to np.: błazen, opiekun czy mędrzec, a nasza identyfikacja wizualna jest spójna to wyglądamy profesjonalnie i budujemy zaufanie wśród naszych klientów.

identyfikacja wizualna co to przykład
Przykład identyfikacji wizualnej

3 podstawowe cele identyfikacji wizualnej:

1. Wywoływanie konkretnych emocji u odbiorców
2. Stworzenie oryginalnej tożsamości firmy i wyróżnienie się na tle konkurencji
3. Stworzenie spójności na wszystkich etapach komunikacji z klientem

Jakie elementy mogą wchodzić w skład identyfikacji wizualnej:

1. Logo – znak firmowy -> zobacz mój proces projektowania
2. Księga znaku – opis standardów dotyczących logo
3. Księga identyfikacji – zbiór zasad posługiwania się identyfikacją wizualną
4. Key Visual – graficzny motyw przewodni, używany w całej identyfikacji wizualnej
5. Typografia – dobór odpowiednich fontów
6. Kolorystyka – każda marka powinna mieć swoje kolory i być z nimi kojarzona
7. Fotografia – jednolity styl fotografii
8. Ikony – prosty sposób na przekazywanie emocji
9. WWW – projekt strony internetowej powinien być spójny
10. Akcydensy – papier firmowy, wizytówki, cenniki, koperty, itp.
11. Reklama – billboardy, plakaty, banery, ulotki, menu, broszury, a także wideo
12. Gadżety firmowe – np. długopisy, czapki, koszulki, maskotki
13. Opakowania – pudełka, torebki, taśma, papier pakowy

elementy identyfikacji wizualnej wizytówki papier a4
Przykład elementów identyfikacji wizualnej – druki firmowe

Jak podejść do tworzenia identyfikacji wizualnej?

Najlepiej od razu dobrze zacząć, czyli opracować założenia, na podstawie których można zacząć profesjonalnie kreować wizerunek firmy. Najczęściej tworzenie wizerunku powstaje w kilku etapach:

1. Analiza marki i odbiorców
2. Ustalanie strategii
3. Projektowanie
4. Wdrażanie i analiza efektów

Poniżej rozpisałem 5 najważniejszych zasad, które pomogą stworzyć trafną identyfikację wizualną.

1. Zbadaj grupę docelową. Kim są Twoi klienci?

Odpowiedź na to pytanie jest pierwszym krokiem w kierunku stworzenia odpowiedniego wizerunku marki. Zależy nam głównie na dobrym odbiorze przez naszych klientów, więc na nich trzeba się skupić. Dobre poznanie odbiorcy czyli jego nawyków, upodobań, motywacji pozwoli na trafne budowanie wizerunku, który faktycznie będzie działał i spełniał swoje cele.

2. Sięgnij po emocje. To one kierują człowiekiem.

Określ jakie emocje powinna budzić Twoja identyfikacja wizualna już na pierwszych etapach komunikacji z klientem. Twój produkt musi działać, być funkcjonalny i jak najbardziej niezawodny, ale to nie wszystko. Dobry wizerunek przenosi emocje również na produkt/usługę, którą oferujesz. Wykorzystaj to, niech Twoi klienci będą jeszcze bardziej zadowoleni, niech do Ciebie wracają.

-> Tutaj możesz przeczytać o emocjach zawartych w kolorach.

3. Oprzyj się na historii i wizji. Zaangażuj swoich odbiorców.

Określ jakie emocje powinna budzić Twoja identyfikacja wizualna już na pierwszych etapach komunikacji z klientem. Twój produkt musi działać, być funkcjonalny i jak najbardziej niezawodny, ale to nie wszystko. Dobry wizerunek przenosi emocje również na produkt/usługę, którą oferujesz. Wykorzystaj to, niech Twoi klienci będą jeszcze bardziej zadowoleni, niech do Ciebie wracają.

4. Zadbaj o spójność. Podstawa identyfikacji wizualnej.

Bez spójności nie można mówić o dobrym wizerunki firmy. Na każdym etapie komunikacji z klientem musimy zadbać o to by wiedział z kim rozmawia. Czy jest to wiadomość e-mail, opakowanie produktu, reklama, profile social media, itd. Gdziekolwiek odbiorca spotyka się z Twoimi materiałami powinien od razu kojarzyć je tylko z Twoją marką. Dlatego ważnym jest utworzenie identyfikacji, a najlepiej wprowadzenia zasad, które będą podstawą do kolejnych projektów. W tym miejscu przydaje się również motyw przewodni – key visual. Dzięki dobrej organizacji dużo łatwiej będzie utrzymać założony wizerunek firmy.

5. Konsekwentnie wdrażaj i analizuj. Skrupulatność popłaca.

Ostatni krok może być długofalowy. Mam na myśli głównie historię firmy, na początku warto przedstawić bohatera wraz z wizją marki i genezę jej powstania. Stopniowe dawkowanie historii pozwala odbiorcom na przeżywanie i angażowanie się na bieżąco.
Niezależnie od tego jaką mamy identyfikację dobrze jest regularnie analizować jej funkcjonowanie, czy faktycznie spełnia swoje zadania. W identyfikacji wizualnej ważna jest przede wszystkim konsekwencja.

Podsumowanie

Identyfikacja wizualna firmy to zbiór wielu elementów. Najważniejszą cechą dobrej identyfikacji jest jej spójność. Dobry wizerunek firmy przekłada się na dobre relacje z klientami, dlatego warto przyłożyć się do stworzenia profesjonalnej identyfikacji wizualnej. Podchodząc do tworzenia dobrze jest rozłożyć ten proces na kilka etapów co ułatwi przygotowanie faktycznie działającej identyfikacji wizualnej.